Čo je PPC reklama? Aké sú jej výhody a nevýhody?

1. júna 2022

PPC reklama je marketingový model, pri ktorom platíte za reklamu iba v prípade, že potenciálny zákazník klikne na vašu inzerciu. Zvyčajne je to práve na Google.

Na Google? Takéto zhrnutie je veľmi zjednodušené a vy si stále môžete klásť otázky ako: je PPC reklama pre mňa a moju firmu vhodná? Aké sú jej výhody a nevýhody? V našom článku si jednoducho prejdeme, čo znamená PPC, CPC, Google Ads a ďalšie pojmy, s ktorými sa môžete stretnúť práve súvislosti s PPC reklamou.

Nástroje PPC marketingu

Na začiatok si predstavíme nástroj, ktorý je najčastejšie skloňovaným pojmom v rámci ppc marketingu so zľudoveným názvom: reklama na google.

Google Ads je reklamná platforma, pri ktorej platíte za kliky na vašu inzerciu (PPC znamená pay-per-click), ktorá pomáha obchodníkom a firmám efektívne osloviť cieľové publikum na základe ich vyhľadávania Google. Pomocou ppc reklamy cez Google môžete nádejným zákazníkom zobraziť váš web v prvých výsledkoch vyhľadávania, v YouTube videách, ktoré pozerajú, alebo reklamné bannery v rámci siete Google.

Bez ohľadu na to, aký typ reklamnej kampane Google si vyberiete, vaše reklamy sa rozšíria takmer všade (podľa rozpočtu a zamerania). Google má totiž viac ako 80 % podiel na trhu vyhľadávacích nástrojov a Reklamná sieť Google má dosah na viac ako 90 % používateľov internetu na celom svete.

,

Výhody PPC reklamy 

Na začiatok si prejdeme, aké výhody nám ponúka PPC marketing.

Okamžité výsledky

Pravdepodobne najväčšou výhodou je, že na výsledky nemusíte čakať veľmi dlho. Ak ste strávili veľa času tvorbou obsahu a prácou na vašom SEO, viete, že je to beh na dlhé trate. Pri ppc reklame je však všetko inak. Máte v rukách zbraň, ktorá hneď od spustenia oslovuje od stoviek až desaťtisíce ľudí.

Avšak nenechajte sa zmiasť, že ppc marketing by mala byť jediná marketingová stratégia, na ktorú by ste sa mali spoliehať. Kvalitné SEO síce trvá, no každý veľký hráč na trhu vie, že organická návštevnosť je z dlhodobého hľadiska nemenej dôležitá ako z ppc marketingu. Na začiatok je to však veľká pomoc a spôsob ako osloviť relevantných zákazníkov a vyskúšať odozvu na trhu.

Merateľnosť výsledkov

Ďalšou dôležitou výhodou ppc marketingu je, že výsledky sú spoľahlivo merateľné vo forme návštevnosti, nákladov, konverzií, alebo iných KPIs, pomocou nástrojov ako Google Ads alebo Analytics.

Viete si tak ustrážiť, koľko ste minuli na ppc kampane, ako zákazníci reagujú na jednotlivé typy reklám, aké zisky prináša, o ktoré produkty je najväčší záujem a poskytuje vám dôležité dáta pre plánovanie ďalších kampaní a rozpočtov.

Presná kontrola nákladov

Ako sme načrtli vyššie, kontrola rozpočtu na kampaň hrá dôležitú úlohu pri rozhodovaní o tom, akým smerom sa budú uberať naše kampane a online marketing. Svoj rozpočet môžete pri ppc reklame kontrolovať veľmi presne. Stačí si určiť strop rozpočtu na 1 deň. Je to na vás, či to budú 2 eurá alebo 200 eur denne.

Týmto spôsobom sa dá  ppc reklama prispôsobiť inzerentom všetkých veľkostí a druhov. To, koľko miniete na jednotlivé kampane, už viete vopred a nemusíte sa obávať, že vám spravia škrt cez rozpočet. Zároveň je dobré si sledovať CPC, čo je skratka pre Cost-per-Click a je vyjadrením nákladov za jedno kliknutie. V závislosti od sily konkurencie sa môže pohybovať v centoch až desiatkách eur. V tomto prípade je dôležité, aby pri vyššom CPC kliky naozaj prinášali úžitok vo forme konverzií.

Zacielenie

Ďalšou z hlavných výhod ppc reklamy je, že svoje reklamy môžete zacieliť priamo na ľudí, ktorí sa s najväčšou pravdepodobnosťou stanú zákazníkmi. Reklamu tak uvidia iba používatelia, na ktorých zacielite vybrané kľúčové slová a hľadajú informácie o vašich produktoch alebo službách. 

Taktiež môžete svoje reklamy zacieliť aj na používateľov na základe presnejších charakteristík publika, ako sú demografické údaje, záujmy, alebo predošlé nákupy. To prináša kvalitnejšie výsledky, pretože používateľ, ktorý je súčasťou takéhoto cieľového publika, má vyššiu šancu kliknúť na vašu reklamu a uskutočniť nákup. Toto platí najmä, ak zacielite na publikum v rámci remarketingu na zákazníkov, ktorí už u vás v minulosti nakúpili.

Nevýhody PPC reklamy

S každým pro, prichádza aj svoje proti. Tu je niekoľko dôležitých faktov, ktoré stojí za to zobrať do úvahy pred tým, než sa pustíte do PPC marketingu.

 

Časová investícia

Nastavenie PPC kampane môže od založenia Google Ads účtu po samotné spustenie kampaní trvať dlhšie a byť zložitejšie, ako sa na prvý pohľad zdá, najmä, ak ide o tvorbu obsiahlych kampaní pre e-shopy so stovkami výrobkov alebo väčšie projekty s desiatkami reklamných skupín. Vyžaduje si to častokrát aj technickú a odbornú zdatnosť, prípadne pomoc ďalších nástrojov na správu feedov a správne meranie konverzií.

 

Údržba a optimalizácia

Spustením kampaní ešte všetka práca nekončí. Aby bola reklama efektívna a udržiavala krok s konkurenciou a ich ťažením na bojovom poli ppc marketingu, je potrebné aktualizovať kľúčové slová, identifikovať správne publiká, skontrolovať údaje služby Google Analytics, porovnávať ich s vašimi vlastnými údajmi a neustále monitorovať a vylepšovať kampane.

 

Drahé pokusy a omyly

Pre neskúseného marketéra sa môže stať ppc marketing drahým pokusom a tápaním v tme, najmä ak si nie ste 100% istí rozhodnutiami, ktoré v rámci ppc systémov ako Google Ads robíte alebo úplne nerozumiete jeho fungovaniu. Stačí si zvoliť nevhodné kľúčové slová, vybrať nekompatibilný typ reklamy či publika a peniaze vynaložené na získavanie zákazníkov sú nenávratne preč. Nastavenie efektívnych kampaní si vyžaduje určitú prax a znalosti. Mnohé podniky sa rozhodnú využiť špecializovanú online marketingovú agentúru alebo profesionálov na ppc marketing. 

Tipy a rady

 

  • Starostlivo zvoľte vhodný typ reklamy spomedzi ponúkaných možností v rámci Google Ads, ktorý je vhodný pre vaše podnikanie
  • Kontinuálne pracujte na vylepšení SEO aj po spustení PPC kampaní
  • Pravidelne aktualizujte kľúčové slová a negatívne kľúčové slová
  • Starostlivo selektujte a vylučujte publiká
  • Po nazbieraní dostatočného množstva dát, aktivujte remarketingové kampane
  • Neustále optimalizujte kampane aj po ich spustení

Zhrnutie na záver

V našom článku sme si prešli, aké základné výhody má PPC marketing a zároveň jeho úskalia, na ktoré môžete naraziť, ak sa odhodláte spustiť reklamu na Google. Vo všeobecnosti platí, že aj keď patrí medzi najvýkonnejšie nástroje na inzerciu a získavanie zákazníkov, najmä s pribúdajúcimi funkciami strojového učenia, ktoré dokáže nájsť čoraz relevantnejších návštevníkov. Netreba však zabúdať aj na to, kam zákazníkov posielame. Kvalitná webstránka alebo e-shop je nakoniec tým obchodníkom, ktorý z návštevníka získaného pomocou google reklamy urobí nakoniec zákazníka.

 

Konzultácia zdarma

Hľadáte spôsob ako priniesť viac návštev a zákazníkov na web?

Dohodnite si s nami konzultáciu zdarma. Stačí kliknúť nižšie a odoslať nám správu.

Konzultácia